قبل از تهيه طرح كسب و كار خود انواع مدل هاي كسب و كار تجارت الكترونيك را بياموزيد. شانس موفقيت شما اين است كه بدانيد كدام مدل براي شما مناسب است.
توماس لوريناويسيوس
16 سپتامبر 2020
انتخاب و استفاده از مدل تجاري مناسب تجارت الكترونيك در فروشگاه آنلاين شما ممكن است چالشي بزرگتر از آنچه فكر مي كنيد باشد. به خصوص اگر در اين صنعت تازه كار هستيد. بزرگترين شانس موفقيت شما با دانستن اينكه كدام مدل بيشتر مناسب طاقچه ، منابع و قابليت هاي شماست شروع مي شود. بياييد نگاهي به 4 طبقه بندي عمده تجارت الكترونيك و 6 مدل تجاري تجاري اثبات شده بيندازيم.
وقتي در مورد تجارت الكترونيك صحبت مي كنيم ، مردم هنوز به مدل برچسب خصوصي B2C (مشاغل به مصرف كنندگان)-فروش محصولات خرده فروشي با مارك خصوصي به افراد-فكر مي كنند. اما تجارت الكترونيك گزينه هاي بيشتري نسبت به آنچه تصور مي كنيم دارد.
در اينجا 4 طبقه بندي عمده تجارت الكترونيك و 6 مدل اثبات شده است كه قبل از تهيه برنامه بايد در نظر بگيريد.
4 طبقه بندي عمده تجارت الكترونيكبياييد نگاهي به 4 طبقه بندي اصلي تجارت الكترونيك بيندازيم.
1. تجارت به تجارت (B2B)تجارت الكترونيك Business-to-Business (B2B) معاملات آنلاين بين مشاغل را توصيف مي كند. سازمانهاي درگير در مدل B2B عمدتا عمده فروشان ، توليد كنندگان و توزيع كنندگان هستند. با وجود اينكه برجسته ترين شكل تجارت الكترونيك نيست ، پيش بيني مي شود بازار تجارت الكترونيكي B2B جهاني تا سال 2020 به 6.7 تريليون دلار برسد.
در اينجا 3 س questionsال است كه قبل از راه اندازي كسب و كار B2B از خود بپرسيد:
آيا بازار هدف شما سفارش عمده را ترجيح مي دهد؟آيا مشتريان شما به اندازه ، مواد يا مشخصات ديگر نياز دارند؟مزاياي رقابتي شما چيست؟مزاياي رقابتي بالقوه را مي توان با پرسيدن س yourselfالات بيشتر در مورد مدل كسب و كار خود ، از جمله:
آيا توليد را كنترل مي كنيد؟آيا مي توانيد با حفظ ROI كارآمد ، قيمت رقابتي ارائه دهيد؟موجودي و قابليت هاي مديريت زنجيره تامين شما چيست؟2. تجارت به مصرف كننده (B2C)تجارت الكترونيك B2C يك مدل تجارت الكترونيك سنتي است كه اكثر افراد با آن آشنا هستند. در B2C ، خرده فروشان آنلاين محصولات خود را مستقيماً به مصرف كنندگان نهايي عرضه مي كنند. در حالي كه B2B مي تواند پيچيده تر باشد ، تجارت B2C به سادگي سفارش كتاب يا دوربين آنلاين است.
خرده فروشان آنلاين B2C به مخاطبان زيادي خدمت مي كنند و استراتژي هاي بازاريابي و فروش مدرن مانند بازاريابي مبتني بر تبليغات ، بازاريابي تأثيرگذار و رسانه هاي اجتماعي را در اولويت قرار مي دهند. صاحبان مشاغل تجارت الكترونيك B2C زمان بيشتري را صرف بهينه سازي ترافيك ، تبليغ كمپين ها و تبديل فروش نسبت به مذاكره در مورد نقل قول ها و شرايط يا مديريت توليد و تحقق سفارش مي كنند.
3. مصرف كننده به كسب و كار (C2B)C2B از B2B و B2C كمتر شناخته شده و شهودي است. در مدل C2B ، افراد (مصرف كنندگان) محصولات يا خدمات را به يك تجارت مي فروشند.
اكثر مشاغل معمولي C2B سيستم عامل هاي مستقل مانند Upwork و Fiverr هستند. در اين عصر ديجيتالي و اجتماعي ، بازارهاي منطبق با تأثيرگذار مانند Ifluenz به عنوان اشكال جديد و ابتكاري C2B در حال افزايش است.
وب سايت ايفلوئنز4. مصرف كننده به مصرف كننده (C2C)مشاغل تجارت الكترونيك C2C معاملات بين مصرف كنندگان را تسهيل مي كند. در بسترهاي C2C ، افراد مي توانند كالا يا خدمات را بفروشند ، بخرند و مبادله كنند. پلتفرم هاي اتصال مصرف كننده به مصرف كننده با شارژ ليست و هزينه معاملات سود مي برند.
برخلاف B2B و B2C ، C2C به طور گسترده با مشاغل شخص ثالث سر و كار دارد تا معاملات را تسهيل كند ، از مصرف كنندگان محافظت كند و كنترل كيفيت را مديريت كند.
از روزهاي اوليه اينترنت ، آمازون ، eBay و Craigslist بزرگترين وب سايت هاي تجارت الكترونيك C2C در جهان بوده اند. مبتكران اخير مانند Depop از رسانه هاي اجتماعي براي گسترش دسترسي خود استفاده مي كنند.
صفحه اصلي برنامه Depopبرند شما منحصر به فرد است. فروشگاه شما نيز بايد باشد.در هر مرحله تجربه مشتري خود را شكل دهيد و يك وب سايت تجارت الكترونيك مدرن بسازيد - همه بدون نوشتن يك خط كد.
شروع به ساختن كنيدشروع به ساختن كنيد6 مدل كسب و كار تجارت الكترونيك در سال 2021 در حال رشد استپس از تصميم گيري در مورد يك دسته بندي ، مورد بعدي كه بايد با آن برخورد كنيد انتخاب مدل تجارت الكترونيك براي تجارت شما است. در چند دهه گذشته تعداد زيادي از استارت آپ هاي تجارت الكترونيك شاهد صعود و سقوط بوده اند.
در اينجا 6 نوع مختلف از مدل هاي كسب و كار تجارت الكترونيك آورده شده است:
1. برچسب خصوصيبسياري از كارآفرينان تجارت الكترونيك جديد ايده هاي عالي براي محصول دارند اما منابع داخلي يا ظرفيت لازم براي توليد محصولات خود را ندارند. بنابراين آنها از توليدكنندگان سفارش مي دهند و سپس محصولات را با برچسب خصوصي برچسب گذاري ، به بازار عرضه مي كنند و مي فروشند.
پيش بيني هاي اخير نشان مي دهد بازار برچسب خصوصي تجارت الكترونيك در 5 سال آينده چهار برابر مي شود تا تقاضاي رو به رشد را برآورده كند. در اينجا 2 مورد از قانع كننده ترين دلايلي وجود دارد كه باعث مي شود برچسب خصوصي يك انتخاب ثابت باشد:
محصولات با برچسب خصوصي توسط يك شركت توسعه يافته ، مارك گذاري شده و به فروش مي رسند و آن را از رقبا جدا مي كند. صاحبان برندهاي خصوصي داراي طراحي ، مشخصات ، تكنيك توليد و داراي حقوق انحصاري براي فروش تحت يك مارك خصوصي هستند. از آنجا كه آنها تنها منبع عرضه هستند ، برچسب هاي خصوصي با بازاريابي خوب مي توانند هياهوي تقاضا ايجاد كرده و قيمت هاي برتر را دريافت كنندمحصولات با برچسب خصوصي معمولاً از حاشيه سود بسيار بالايي برخوردارند. صاحبان برند كنترل th را در دست مي گيرند
ه) هزينه هاي توليد و بهره برداري تا بتوانند هزينه كالاهاي فروخته شده (COGS) را به حداقل برسانند. و از آنجا كه آنها تنها فروشندگان در بازار هستند ، مي توانند از قيمت هاي برتر حاشيه هاي زيادي به دست آورندبرخي از موانع و خطرات براي مشاغل تجارت الكترونيك با برچسب خصوصي وجود دارد:
يافتن سازندگان برچسب خصوصي مناسب براي همكاري كسب و كار اينترنتي با آنها يك چالش است. براي به حداقل رساندن هزينه هر واحد ، بسياري از كارآفرينان در سراسر جهان به كشورهاي در حال توسعه مانند چين و ويتنام سفر مي كنند. آنها مقدار زيادي سرمايه اوليه را براي سفارش دسته هاي بزرگ و كاهش هزينه هاي واحد پرداخت مي كنندتوليدكنندگان نمي توانند دسته هاي بدون نقص را تضمين كنند ، حتي اگر نمونه اوليه كامل باشد ، بنابراين براي جلوگيري از مشكلات گران قيمت ، اجرا و مديريت كيفيت لازم است.فروش محصولات مارك دار آنلاين كه فقط توسط يك فروشنده فروخته مي شود ، دسترسي مشتريان را محدود مي كند2. برچسب سفيدمانند مدل برچسب خصوصي ، خرده فروشان برچسب سفيد نام تجاري خود را اعمال مي كنند و محصولات عمومي خريداري شده از يك تامين كننده را مي فروشند.
مشاغل با برچسب سفيد از مديريت توليد و كنترل كيفيت آزاد هستند ، اما با رقابت گسترده اي سروكار دارند. فروشندگان برچسب سفيد طراحي بسته را كنترل مي كنند ، اما مشخصات و كيفيت محصول را كنترل نمي كنند. از آنجا كه هر فروشنده اي مي تواند اين محصولات را بفروشد ، رقبا به سختي از نظر نقاط فروش منحصر به فرد برتري دارند و از استراتژي هاي بازاريابي و كانال هاي توزيع براي متمايز كردن خود استفاده مي كنند.
مانع ديگري كه صاحبان مشاغل با برچسب سفيد با آن برخورد مي كنند مديريت موجودي است. اكثر تأمين كنندگان حداقل مقدار سفارش را براي دستيابي به صرفه مقياس با افزايش توليد تعيين مي كنند. به عنوان يك فروشنده ، درك تقاضاي محصولات برچسب سفيد شما بسيار مهم است. سوء مديريت موجودي مي تواند برچسب هاي سفيد را با دسته هاي بزرگي از موجودي هاي فروخته نشده گير كند.
3. Dropshippingدر سال هاي اخير ، dropshipping به عنوان يك مدل تكميل خرده فروشي ناب براي مبتديان تجارت الكترونيك ظاهر شده است كه با سرمايه اندك يا بدون سرمايه راه اندازي مي كنند. Dropshipping به مشاغل اجازه مي دهد محصولات خود را بدون انبار موجودي به بازار عرضه و بفروشند. وقتي سفارشات ثبت مي شوند ، قطره گيرها اقلامي را از تأمين كنندگان خريداري مي كنند كه محصولات را مستقيماً به مشتريان ارسال مي كنند.
مزاياي مدل تجارت الكترونيكي dropshipping قابل توجه است:
مشاغل Dropshipping نيازي به پرداخت هزينه براي فضاي انبار ، سفارش يا مديريت سهام ، بسته بندي يا ارسال محصولات ، پيگيري موجودي يا رسيدگي به بازده ندارندDropshippers مي تواند با بودجه كمي شروع به كار كند و به عنوان آماده سازي با خطرات مالي كمي افزايش يابدDropshippers نيازي به نگراني در مورد توليد يا مديريت موجودي و مديريت ندارد و مي توانند منابع خود را در طراحي سايت ، پشتيباني مشتري و استراتژي هاي بازاريابي و فروش سرمايه گذاري كنند.خطرات Dropshipping شامل موارد زير است:
بدون كنترل محصول ، يك عرضه كننده بد مي تواند تيم هاي پشتيباني مشتري را تحت فشار قرار دهد و به اعتماد و اعتبار يك تجارت آسيب برسانددر حالي كه تامين كننده فرآيند تحقق را مديريت مي كند ، صاحب مشاغل هنوز بايد با مسائل رديابي تحويل كار كنداز آنجايي كه هركسي مي تواند يك كسب و كار dropship راه اندازي كند ، رقابت بسيار شديد است. قيمت پايين و تبليغات زياد و بودجه SEO گوگل مي تواند به معني حاشيه سود كم باشدDropshipping يك مدل تجارت الكترونيك بدون استرس نيست-براي برنامه ريزي چندين پيچيدگي به همراه دارد. اما مزاياي آشكار فرصت هايي را براي كارآفرينان جديد ، بلندپرواز و آنلاين فراهم مي كند تا از صفر شروع كرده و كاري بزرگ انجام دهند.
4. چاپ در صورت تقاضامدل چاپ در صورت تقاضا شبيه به dropshipping است-مشاغل طرح هاي سفارشي را روي انواع محصولات مانند تي شرت ، كاپشن ، ساق دار ، ليوان ، قاب گوشي و بوم مي فروشند. هنگام سفارش ، يك توليد كننده شخص ثالث طرح انتخاب شده را روي يك محصول چاپ مي كند ، آن را در بسته بندي مارك دار بسته بندي مي كند و مستقيماً به مشتري تحويل مي دهد.
مدلهاي Dropshipping و چاپ در صورت تقاضا داراي مزاياي مشترك هستند:
سرمايه اوليه لازم نيست و آن را به يك مدل كم ريسك تبديل مي كند. مشاغل چاپي در صورت تقاضا فقط هزينه اي را به تأمين كنندگان شخص ثالث پرداخت مي كنند كه سفارشات ارسال مي شوندمديريت موجودي ها انجام مي شود و سفارشات توسط تأمين كنندگان حرفه اي چاپ شخص ثالث مانند Printify و Printful خودكار مي شوندوب سايت printifyبراي كسب موفقيت در اين بازار رقابتي فزاينده ، به مهارت هاي طراحي گرافيكي قوي ، استراتژي هاي بازاريابي عالي و پشتيباني مشتري درجه يك نياز داريد.
Lovimals و My Face Socks نمونه هايي از وب سايت هاي موفق و سريع در حال چاپ بر اساس تقاضا هستند.
5. خدمات اشتراكتصور كنيد كه يك حرفه اي شلوغ هستيد و زمان كمي دارد - خدمات تحويل غذا كه به درب منزل شما ارسال مي شود ، دقيقاً همان چيزي است كه شما به دنبال آن هستيد. زيبايي و تقاضاي راحتي ، مدل درآمد سريع تجارت الكترونيكي اشتراك خدمات را افزايش داده است.
طبق تعريف ، يك مدل كسب و كار اشتراك به مشتريان اجازه مي دهد تا براي يك دوره زماني مشخص ، معمولاً ماهانه يا سالانه ، از خدمات مشترك شوند. هنگامي كه دوره اشتراك به پايان مي رسد ، مشتريان مي توانند با لغو يا تمديد ، از راحتي و پس انداز سفارشات مكرر برخوردار شوند.
اين مدل داراي مزايايي است كه آن را به عنوان يك تجارت الكترونيكي وسوسه انگيز مي كند:
مالكان مي توانند نرخ انصراف از سفارش را كاهش داده و حفظ وفاداري و حفظ وفاداري مشتريان را حفظ كنندمالكان مي توانند
موجودي و تحويل را از قبل برنامه ريزي كنيدمالكان مي توانند از حاشيه هاي بالا و خطرات موجودي كمتر برخوردار شوندسورپرايز سالم نمونه اي از وب سايت هاي خدمات اشتراك غذا است. ساير محصولات احتمالي براي مدل اشتراك ، كتاب ها ، فيلم ها ، دوره هاي آموزشي و كالاهاي مصرفي است كه بايد مانند سر مسواك برقي به طور مرتب جايگزين شوند.
6. عمده فروشيهمانطور كه از نامش پيداست ، عمده فروشي يك مدل تجاري است كه در آن يك فروشگاه تجارت الكترونيك محصولات را در مقادير زياد با نرخ تخفيف ارائه مي دهد. عمده فروشي عمدتا يك تجارت تجاري B2B بود. اما به لطف اينترنت ، هر كسي مي تواند عمده فروشي را به عنوان تمرين C2B يا B2C ارائه دهد.
عمده فروشي در شركت هاي تجارت الكترونيك به سرعت در حال افزايش است. به عنوان مثال Beard & Blade درآمد خود را در 2 سال گذشته دو برابر كرده و Laird Superfood درآمد سالانه خود را 550٪ افزايش مي دهد.
تأمين شركاي تجاري براي تجارت الكترونيكي عمده نياز به تلاش فوق العاده اي در هر دو كانال فروش سنتي و مدرن مانند فروش از راه دور ، نمايشگاه هاي تجاري ، تبليغات و بازاريابي تأثيرگذار دارد.
- یکشنبه ۱۴ شهریور ۰۰ | ۲۳:۰۲
- ۴۳ بازديد
- ۰ نظر